فروش ویژه آتی

چگونه ضد آفتاب مناسب پوستمان را انتخاب کنیم؟

ضد آفتاب مناسب برای مقابله با اشعه فرابنفش خورشید که مضرات زیادی برای پوست دارد، تا آنجاکه متخصصان توصیه می‌کنند بدون ضدآفتاب در معرض نور خورشید قرار نگیرید. به همین دلیل، خرید یک کرم ضد آفتاب خوب یکی از دغدغه های اصلی افراد است.
در این مقاله، به سوالات متداول شما درباره ضد آفتاب پاسخ می‌دهیم. مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند با دانش و آگاهی بیشتری، بهترین ضد آفتاب مناسب پوست خود را انتخاب کنید. 

چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

۵ دلیل ضرورت استفاده از ضد افتاب عبارتند از:
۱٫ از پوست شما در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کند.
نازک شدن لایه اوزون، خطر تأثیرات منفی اشعه‌های فرابنفش خورشید بر پوست را افزایش داده است. ضدآفتاب سد راه این اشعه‌ها می‌شود و احتمال آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد. برای همین توصیه ی اول متخصصان پوست انتخاب یک کرم ضد آفتاب خوب و استفاده روزانه از آن است.

۲٫ خطر سرطان پوست را کاهش می‌دهد.
شایع‌ترین نوع سرطان در ایالات متحده آمریکا سرطان پوست است. با استفاده روزانه از ضدآفتاب، خطر ابتلا به این بیماری را به نصف برسانید.

۳٫ از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.
آسیب‌های ناشی از اشعه فرابنفش خورشید سبب پیری زودرس پوست می‌شود که از جمله نشانه‌های آن ضخیم شدن پوست و چرمی شدن ظاهر پوست، تغییر رنگ آن و کاهش کلاژن است که به شکل خط و چین و چروک روی پوست ظاهر می‌شوند.

۴٫ به حفظ رنگ پوست کمک می‌کند.
استفاده از ضدآفتاب مانع از تغییر رنگ پوست و ایجاد لکه های تیره می‌شود. این کار به لطافت و ثابت ماندن رنگ پوست کمک می‌کند

۵٫ موجب افزایش سلامت پوست می‌شود.
کرم ضدآفتاب، پروتئین‌های ضروری پوست مانند کلاژن، کراتین و الاستین را حفظ می‌کند. برای لطیف و سالم نگاه داشتن پوست‌تان به این پروتئین‌ها نیاز دارید. مطمئن شوید که ضدآفتاب شما حاوی اکسید تیتانیوم است تا از این موهبت‌ها برخوردار شوید.

 

برای انتخاب یک ضد آفتاب خوب، باید به چه نکاتی توجه کرد:

SPF:SPF مخفف Sun Protection Factor و نشان‌دهنده میزان محافظت ضد آفتاب در برابر اشعه UVB است. اشعه UVB مسئول آفتاب‌سوختگی است. عدد SPF نشان می‌دهد که ضد آفتاب می‌تواند تا چه حد از پوست در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت کند. به‌طور کلی، SPF 30 یا بالاتر برای محافظت در برابر آفتاب‌سوختگی کافی است. PA:PA مخفف Protection Grade of UVA است و نشان‌دهنده میزان محافظت ضد آفتاب در برابر اشعه UVA است. اشعه UVA مسئول پیری زودرس پوست، سرطان پوست و سایر مشکلات پوستی است. PA با حروف + نشان داده می‌شود. PA+ نشان‌دهنده محافظت متوسط، PA++ نشان‌دهنده محافظت خوب و PA+++ نشان‌دهنده محافظت عالی در برابر اشعه UVA است. نوع ضد آفتاب:ضد آفتاب‌ها بر اساس نوع ترکیبات خود به دو دسته شیمیایی و فیزیکی تقسیم می‌شوند. ضد آفتاب‌های شیمیایی: این ضد آفتاب‌ها با جذب اشعه فرابنفش و تبدیل آن به گرما، از پوست محافظت می‌کنند. برخی از ترکیبات رایج ضد آفتاب‌های شیمیایی عبارتند از: اکتوکربیل اکتینوکسات ایزوبوتینزون آزولین ضد آفتاب‌های فیزیکی: این ضد آفتاب‌ها با ایجاد یک لایه محافظ روی پوست، از آن در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کنند. برخی از ترکیبات رایج ضد آفتاب‌های فیزیکی عبارتند از: اکسید روی دی‌اکسید تیتانیوم نوع پوست:ضد آفتاب‌ها باید متناسب با نوع پوست انتخاب شوند. برای پوست‌های چرب، ضد آفتاب‌های فاقد چربی و ضد جوش مناسب است. برای پوست‌های خشک، ضد آفتاب‌های مرطوب‌کننده مناسب است. برای پوست‌های حساس، ضد آفتاب‌های فاقد عطر و مواد حساسیت‌زا مناسب است. مقاوم در برابر آب: اگر قرار است در طول روز در معرض آب یا تعریق باشید، باید از ضد آفتابی استفاده کنید که مقاوم در برابر آب باشد. رنگی یا بی‌رنگ: ضد آفتاب‌های رنگی می‌توانند به پوشاندن لک‌های پوستی و سایر عیب‌های پوستی کمک کنند. قیمت: قیمت ضد آفتاب‌ها از برندی به برند دیگر متفاوت است.

یک کرم ضد آفتاب خوب باید فیزیکی باشد یا شیمیایی؟

همانطور که می دانید، ضد آفتاب ها بر اساس ترکیبات تشکیل دهنده شان به دو نوع تقسیم می‌شوند، ضد آفتاب شیمیایی یا فیزیکی (مینرال). حال سوالی که ذهن هر کسی را به خودش مشغول می‌کند، این است که کدام نوع بهتر است.

جواب آسان است؛ هر دو نوع ضد آفتاب شیمیایی و طبیعی از پوست شما در مقابل نور خورشید به خوبی محافظت می‌کنند؛ البته تا زمانی که هر روز صبح به میزان لازم از آنها استفاده و در طول روز نیز آن را تجدید کنید. فقط کافی است ضد آفتابی را بیابید که با آن راحت باشید، یعنی آنقدر با پوستتان سازگار باشد که دلتان بخواهد هر روز از آن مصرف کنید.

نوع پوست در انتخاب ضد آفتاب مهم است؟

در ادامه می‌خوانید که کدام ضد آفتاب برای چه نوع پوستی بهتر است.

اگر پوستتان چرب است، باید از ضد آفتابی سبک و فاقد چربی (oil free) استفاده کنید.
اگر فکر می کنید پوست حساسی دارید که به راحتی قرمز می شود، باید ضد آفتابی را برگزینید که پوستتان را تحریک نکند و آن را نسوزاند. روی این ضد آفتاب ها عبارت ضد حساسیت (Hypoallergenic) درج شده است.
اگر منافذ پوست شما مسدود است و جوش دارید، توصیه می‌کنیم ضد آفتابی را انتخاب کنید که فاقد مواد کومدوژن زا (non-comedogenic) باشند تا این مشکلات پوستی تشدید نشوند.
اگر رنگ پوستتان تیره است، به ضدآفتابی نیاز دارید که روی پوستتان نماسد و حالت گچ مانند پیدا نکند. بنابراین، ضد آفتاب های شیمیایی انتخاب بهتری برای برای شما هستند.
برای اطمینان از سازگاری با پوست‌تان بهتر است، پیش از مصرف هر ضد آفتاب جدیدی روی تمام پوست، آزمون حساسیت را انجام دهید.

 

 

 

SPF روی ضد آفتاب ها به چه معناست؟

هرچند مفهوم SPF برای بسیاری مبهم است، فهم آن بسیار ساده است. اصطلاح «SPF» مخفف عبارت «Sun Protection Factor» به معنای فاکتور حافظتی در برابر خورشید است. این شاخص، معیاری برای اندازه گیری توانایی ضد آفتاب برای حفاظت از پوست شما در مقابل پرتوهای UVB است. البته فراموش نکنید که SPF تنها معیار کرم ضد آفتاب خوب نیست. در ادامه به این موضوع بیشتر می‌پردازیم.

مثلاً اگر پوستی در تماس مستقیم و حفاظت نشده با آفتاب باشد، پس از یک دقیقه فرایند قرمز شدن و سوختگی آن آغاز می شود. اما استفاده از یک ضد آفتاب SPF 15 این فرایند را ۱۵ مرتبه کندتر می‌کند.

فرض کنید یک ضد آفتاب SPF 30 خریده‌اید. اگر معمولاً ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا پوست‌تان بسوزد، با استفاده از یک ضد آفتاب SPF 30 پوست‌تان را ۳۰۰ دقیقه یا ۵ ساعت در مقابل خورشید حفاظت کرده‌اید.
توجه کنید که SPF فقط از پوست شما در مقابل اشعه ی UVB ( اشعه ای که سبب قرمز شدن یا سوختگی سطحی پوست می‌شود) محافظت می‌کند و تأثیری بر محافظت در برابر اشعه ی UVA ندارد. در حالی که، اشعه ی UVA نیز اثرات مخربی بر پوست دارد و آسیب های طولانی مدتی نظیر پیری و چین و چروک را ایجاد می‌کند.

از هر ۵ آمریکایی، ۱ نفر تا سن ۷۰ سالگی به سرطان پوست مبتلا می‌شود. این مسئله ممکن است از عوارض ناشی از قرارگرفتن در معرض این پرتو مضر باشد.

ضد آفتاب با SPF چند بهتر است؟


قاعده کلی spf به این ترتیب است: SPF کمتر از ۱۵ میزان محفاظت کمی از پوست ارائه می‌دهد. محافظت از پوست SPF های بین ۱۵ تا ۳۰ در رده ی متوسط قرار می‌گیرد. و ضد آفتاب های دارای SPF بالاتر از ۳۰ به میزان بالایی از پوست محافظت می‌کنند.

به طور کلی، یک فرد معمولی با استفاده از یک ضد آفتاب SPF 30 می‌تواند به خوبی از پوست خود در مقابل پرتوهای خورشید محافظت کند، البته به شرطی که به قدر کافی از آن مصرف و آن را تجدید کند.
انتخاب کرم ضد آفتاب خوب تا حد زیادی به نوع پوست شما بستگی دارد. طبق گزارش انجمن سرطان پوست کرم ضدآفتابی که SPF آن ۳۰ است، تا ۹۷ درصد از پوست شما محافظت می‌کند. همچنین، ضد آفتابی که SPF آن ۵۰ است، پوست شما را تا ۹۸ درصد محافظت می‌کند. ممکن است این تفاوت ها ناچیز به نظر برسند، اما اگر به نور حساسید یا سابقه ی ابتلا به سرطان پوست را دارید، این درصد اضافه تفاوت زیادی ایجاد می‌کند.

ضد آفتاب طیف گسترده (BROAD SPECTRUM) چه نوع ضد آفتابی است؟
همانطور که خواندید، SPF ضد آفتاب، در مقابل پرتو مخرب UVB از پوست شما محافظت می‌کند، در حالی که ضررهای آفتاب فقط به این اشعه مربوط نیست، پرتو UVA نیز در درازمدت چین و چروک، پیری زودرس و آسیب پوستی ایجاد می‌کنند.

بنابراین، بهتر است برای آنها هم فکری کرد. اینجاست که پای ضد آفتاب طیف گسترده (broad spectrum) به میان می‌آید. ضد آفتاب های طیف گسترده هم در برابر پرتو UVA از پوست محافظت می‌کنند و هم در برابر اشعه ی UVB.

 

 

 

هر چند ساعت یک بار باید ضد آفتاب را تجدید کنیم؟

چگونگی استفاده از ضد آفتاب خیلی مهم است.

چگونگی استفاده از ضد آفتاب خیلی مهم است. اینکه هر روز، فقط یک بار از کرم ضد آفتاب خوب استفاده کنید، کافی نیست. بهتر است هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار آن را تجدید کنید. پس از انجام تمرینات ورزشی، شنا، تعریق، پاک کردن صورت با حوله و شست وشوی پوست، لازم است دوباره ضد آفتاب بزنید.

یادتان باشد که ضد آفتاب فقط مخصوص روزهای آفتابی نیست. چه در هوای آفتابی و چه در هوای ابری و برفی، ضدآفتاب باید جزئی جدایی ناپذیر از زندگی شما باشد.

کرم‌های ضدآفتاب تا چه زمانی قابل استفاده‌اند؟

به نظر شما آیا می‌توان از ضد آفتابی که تابستان گذشته خریدیم، تابستان امسال هم استفاده کنیم یا باید هر سال یک کرم جدید بخریم؟ آیا این کرم قدیمی اثربخشی خود را از دست داده است؟

متخصصان پوست توصیه می‌کنند که نه تنها در تابستان بلکه کل سال و در هنگام خروج از منزل از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید. اگر هر روز و به مقدار کافی از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید، نباید از تیوپ کرم شما چیزی باقی بماند. اگر کرم ضدآفتابی داشتید که برای مدتی استفاده نکرده‌اید، دستورالعمل‌هایی که در زیر آمده را دنبال کنید:

طبق مصوبه سازمان غذا و داروی آمریکا، کرم‌های ضدآفتاب باید اثربخشی خود را برای حداقل سه سال حفظ ‌کنند.
بسیاری از کرم‌های ضدآفتاب دارای تاریخ انقضا هستند. اگر تاریخ انقضای کرم شما گذشته است، از آن استفاده نکنید و آن را دور بریزید.
اگر روی کرم ضدآفتابی که خریده‌اید، تاریخ انقضا درج نشده است، تاریخ خریداری کرم را روی جلد آن بنویسید. به این شکل شما می‌دانید چه زمانی باید آن را دور بریزید.
اگر تاریخ انقضای کرم ضد آفتاب گذشته باشد، نشانه‌هایی مانند تغییر رنگ و میزان غلظت کرم قابل مشاهده خواهد بود و شما باید آن را دور انداخته و یک ضدافتاب خوب جدید خریداری کنید.

1402/09/11
  • (0)
  • 40
  • چاپ صفحه
نظرات ثبت شده کاربران
تعداد نظرات ثبت شده :
فرم ارسال نظر
  • نام و نام خانوادگی :
  • پست الکترونیک :
  • نظر شما:
  • کد امنیتی:
درحال ثبت اطلاعات....